بازگشت بالاپوش‌ پر به دنیای مد

طراحان پس از دو سال پیاپی، که فرش قرمزها با لباس‌های پولکی می‌درخشید، شکوه پر را هم به صحنه آورده‌اند

بلیک لایولی در  بالاپوشی از پر در کنار دو مدل که لباس مشابه پوشیده‌اند/ AFP

بالاپوش‌های پَر باشکوه و جلال به دنیای مد بازگشته‌اند و انتظار می‌رود در پاییز پیش رو بیش از همیشه آن‌ها را ببینیم. لیدی گاگا در مراسم افتتاحیه المپیک با بالاپوشی تجملی از پرهای طبیعی پرندگان درخشید.

 

این اولین باری نبود که او با پوشش سرتاپا پر چشم‌ها را به خود خیره کرد. ظاهر صورتی روشن والنتینوی او در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۸ همچنان در یادها مانده است.

فکر استفاده از پر در لباس‌ها اغواگری و زیبا به نظر رسیدن به سبک باستانی است. لباس‌هایی که در آن‌ها جابه‌جا از پر استفاده شده است بخش مهمی از مد مدرن‌‌اند و مراسم فرش قرمز و شب‌نشینی‌های مد را شبیه تماشای پرندگان رقصان با پرهای درخشان‌ می‌کنند.

به نظر می‌آید طراحان پس از دو سال پیاپی، که فرش قرمزها با لباس‌های پولکی می‌درخشید، شکوه پر را هم به صحنه آورده‌اند.

پینک در اجرای پرشورش در یک فستیوال، کت پردار صورتی روشنی به تن داشت و بلیک لایولی نیز با یک بالاپوش قرمز درخشان از مجموعه ۲۰۲۴ تامارا رالف، در تبلیغات فیلم جدیدش به‌شکلی خیره‌کننده ظاهر شد.

اما بازگشت پر به دنیای مد تنها به ستارگان محدود نشده است. در سکوی مد مجموعه‌های امسال، پرها حضوری چشمگیر دارند. خانه‌های مدی مانند بوتگا ونتا و دیوید کوما برای تزئین لباس‌های پاییزی‌شان از پر استفاده کرده‌اند. دولچه و گابانا نیز در مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۴ خود از ظاهرهای نمایشی با پرهای سیاه رونمایی کرد که جلوه‌ای خاص به لباس‌ها بخشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، استفاده از پر همواره موضوع بحث بوده است. طرفداران حقوق حیوانات بر اهمیت استفاده از پرهایی که بدون آسیب رساندن به حیوانات به دست می‌آیند تاکید دارند. بسیاری از طراحان مد نیز این خواسته را پذیرفته‌اند و برای اطمینان از اینکه هیچ حیوانی برای تهیه این زیورآلات زیبا آسیب نمی‌بیند از پرهایی استفاده می‌کنند که به‌شکل طبیعی از پرندگان به زمین می‌افتند.

تور هانسون، زیست‌شناس و نویسنده، در وبسایت «وایرد» (wired) می‌نویسد: «زمانی که کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ غرق شد، باارزش‌ترین محموله موجود در کشتی الماس گران‌قیمت نبود، پر بود! ۴۰ صندوق پر شترمرغ بالغ که از گنجینه بازرگانان پر لندنی برای کلاه‌سازان نیویورک فرستاده شده بود. محموله‌ای که به نرخ امروز نزدیک به ۲.۵ میلیون دلار ارزش داشت.»

به گفته هانسون، این علاقه به پر برای طبیعت گران تمام شده است: «اوج گرفتن علاقه مردم به استفاده از پر در کلاه‌ها و لباس‌هاشان روی جمعیت پرندگان وحشی در سراسر جهان تاثیری واقعا هولناک گذاشت و چندین گونه را به‌کلی منقرض کرد.»

بازگشت پر به دنیای مد، ترکیبی از زیبایی، تجمل و مسئولیت‌پذیری اخلاقی را به همراه دارد و این روند جذاب احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی